مشاوره چیست
نوشته شده توسط : محدثه

 

توانایی تصور و احساس احساسات با درک عمیق موضوعی است که انسان را از اکثر موجودات در دنیا متمایز می‌کند . انسان ممکن است با توجه به سبک زندگی که دارد با چالش‌ها‌ی گوناگون و مشکلاتی روبرو شود که نتواند آن شرایط را کنترل کند. ممکن است با توجه به موقعیتی که در آن قرار گرفته تصمیماتی را بگیرد که آسیب‌های جبران ناپذیری به خود و اطرافیانش وارد کند. خوشبختانه در دنیای امروزی و با توجه به رشد و پیشرفت جهان این مشکلات با روش‌های گوناگونی قابل حل شده است. یکی از مفید ترین و کارآمدترین روش‌ها گفتار‌در‌مانی یا همان مشاوره است. در این روند فرد یا افراد با یک مشاور حرفه‌ای و با دانش و تجربه بالا ملاقات می‌کند. چالش‌ها یا مشکلاتی را که در زندگی و شغل و تحصیل و… خود روبرو هست را با مشاور در میان گذاشته و صحبت می‌کند.

ویژگی‌های مشاور خوب

لازم به ذکر است که هر مشاوری نمی‌تواند به افراد کمک کند. مهارت‌های زیادی وجود دارد که یک مشاور خوب در تهران باید آنها را آموخته باشد. در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از مهمترین نکاتی که یک مشاور خوب باید دارا باشد این است که رابطه بسیار خوبی با فرد برقرار کند.
  •  باید محرم اسرار ، با تجربه و با دانش و معلومات بالا باشد.
  • مشاور خوب با شخص مراجعه کننده همدل و صادق و بدون قضاوت است.
  •  باید خود بخشی از مجموعه مهارت‌های قوی اجتماعی را دارا باشد.
  •  منابع کافی برای حل مشکلات و چالش‌های افراد را در اختیار داشته باشد تا بتواند مراجعان را به سوی آرامش و سلامت روان راهنمایی کند.
  • یک تحلیل‌گر خوب باشد، و به گونه‌ای موثر به حرفه‌ای مراجعه کننده گوش دهد.

انتظاراتی که از مشاور باید داشت

در قرارهای مشاوره، شما باید تشویق شوید که در مورد احساسات و عواطف درون و مشکلات و موانع زندگی، شغلی و یا تحصیلی خود حتما با درمانگر خیلی راحت و بی‌پرده صحبت کنید. اگر این موارد از طرف مراجعه کننده گفته شود می‌توان انتظار داشت که مشاور به شما کمک کند تا درک بهتری از حل مشکلات پیش رو داشته باشید. البته مشاور نیز باید از شما حمایت کند تا شما خیلی راحت با چالش‌های پیش رو مواجه شوید.

چند جلسه مشاوره لازم است

جلسات مشاوره ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد که این زمان را جلسات کوتاه مدت می‌گویند. اما امکان دارد با صلاحدید درمانگر این جلسات چندین ما یا چند سال طول بکشد. این زمان بستگی به مشکلات افراد یا تشخیص مشاور دارد، تا پیشرفت را ببینید و بتوانید با مشاور خود ارتباط بهتری در جهت رفع موانع داشته باشید. بهترین حالت مشاوره زمانی خاتمه میابد که فرد مشکل خود را توسط مشاور حل یا کاملا کنترل کند. این زمان را خود مشاور مدیریت می‌کند و با توجه به مشکلی که فرد با آن روبرو است تعیین می‌کند. این نکته فراموش نشود که مهم زمان مشاوره نیست اصلی‌ترین موضوع حل مشکلات و موانعی هست که فرد با آن روبرو است.





:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: